"...................Dalam sebuah hadis lagi, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: Jika seorang hamba Allah kematian anak, Allah bertanya kepada Malaikat: "Adakah kamu mengambil nyawa anak hamba-Ku?", Malaikat menjawab:"Ya."

Allah bertanya lagi: "Kamu sudah mengambil nyawa buah hatinya?" Malaikat menjawab: "Ya". Allah bertanya kali ketiga: "Apakah kata hamba-Ku? "Malaikat menjawab: "Dia bersyukur pada-Mu serta mengucapkan 'Dari Allah kita datang dan kepada-Nya kita kembali'. Allah Taala memerintahkan malaikat-Nya: 'Binalah baginya sebuah rumah di syurga dan namakan rumah itu 'Rumah Kesyukuran'. "

Hadis riwayat at-Tirmidzi dan Ibnu Hibban

Friday, July 8, 2011

~~Pakaian Bayi~~

Ketika kandungan aku hampir mencecah 5 bulan, kebetulan waktu tu, di Wisma Saberkas ada jualan murah (Murah jugaklah kot) di Ngiu Kee (Maaflah kalau salah ejaan nya). Sambil berjalan-jalan tu, aku terpandang di bahagian barangan baby. Macam-macam ada. Rasanya macam semuanya aku nak capai. Tapi, kena berjimat cermat. Nanti jadi papa kedana pulak. Jadi, aku beli ikut keperluan je. Akhirnya, aku beli sekotak yang berupa hadiah untuk new born baby. Dalam tu ada 2 pasang pakaian. Satu pasang berlengan dan berseluar panjang dan satu pasang lagi berlengan dan berseluar pendek. Disebabkan mak budak suka warna biru, jadi aku belilah warna biru. Ada jugaklah dalam kotak tu sepasang sarung tangan dan kaki termasuk cap dia sekali. First time aku beli benda-benda macam tu. Teringin jugak aku nak beli botol susu dan beberapa keperluan bayi. Tapi, sempat ke anak aku gunakan semuanya? Menangis dalam hati aku mengenangkannya.

Balik je kat rumah, aku belek-belek barangan bayi yang aku beli. "Hmmm.....wanginya". Sambil tu, aku buat angan-angan kosong seolah-olah anak aku sedang memakainya. "Tentu tampan anak aku kalau dia pakai nanti"..... sambil aku tersenyum sendirian. "Harap-harap anak aku sempat memakainya. Hidup lama sikit ye. Kuatkan semangat untuk hidup ye". Aku cakap sorang-sorang sambil mengusap-usap perut boroi aku. Nak tahu sesuatu? Anak aku membalas usapan aku dengan gerakan perlahannya. "Sayang mama".

Barangan Bayi untuk Anak Mama











No comments:

Post a Comment