"...................Dalam sebuah hadis lagi, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: Jika seorang hamba Allah kematian anak, Allah bertanya kepada Malaikat: "Adakah kamu mengambil nyawa anak hamba-Ku?", Malaikat menjawab:"Ya."

Allah bertanya lagi: "Kamu sudah mengambil nyawa buah hatinya?" Malaikat menjawab: "Ya". Allah bertanya kali ketiga: "Apakah kata hamba-Ku? "Malaikat menjawab: "Dia bersyukur pada-Mu serta mengucapkan 'Dari Allah kita datang dan kepada-Nya kita kembali'. Allah Taala memerintahkan malaikat-Nya: 'Binalah baginya sebuah rumah di syurga dan namakan rumah itu 'Rumah Kesyukuran'. "

Hadis riwayat at-Tirmidzi dan Ibnu Hibban

Saturday, July 2, 2011

~~Khabar Buat SuamiKu~~


"Abang, memang benarlah anak kita ANENCEPHALY. Doktor kata anak kita lelaki. Dan, dia bagi kita pilihan sama ada nak gugurkan atau teruskan. Kalau teruskan pun, baby tu takkan hidup lama. Paling lama pun 2 atau 3 hari je. Selain itu, simpan kandungan tu pun, hanya membazirkan masa, kerana masa yang selebihnya boleh digunakan untuk pregnant semula. Kalau teruskan jugak, mungkin kena c-section sebab berkemungkinan bahu bayi akan tersangkut kat pintu rahim".

Kasihan aku melihat wajah suamiku yang suram. Aku melihat suamiku berjalan longlai. Tiada terpancar sebarang semangat yang dapat aku lihat di situ.

Setibanya kami di rumah, aku terus berjalan menuju ke kamar tidurku. Merebahkan tubuh yang keletihan, kepala aku yang memikul bebanan yang berat. Fikiran aku kosong. Aku rasa dunia ini gelap gelita. Angan-anganku telah jauh berlabuh meninggalkan aku. Jauh disudut hati aku....."Mama minta maaf sayang. Ni semua salah mama tak ikut nasihat nurse dan doktor. Mama ambil sambil lewa je. Maafkan mama sayang. Mama betul-betul mintak maaf". Laju sungguh air mata aku gugur ke pipi membasahi bantal aku sekali. Suami aku hanya mampu memeluk erat tubuhku bagi menenangkan aku. "Sudahlah. Bukan rezeki kita. Dah takdir dia macam tu. Kita nak buat macam mana".

Petang tu, aku ada appointment dengan doktor pakar di HUS pula untuk sesi pemeriksaan dan keputusan. Aku.....hanya menunggu.....

No comments:

Post a Comment