"...................Dalam sebuah hadis lagi, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: Jika seorang hamba Allah kematian anak, Allah bertanya kepada Malaikat: "Adakah kamu mengambil nyawa anak hamba-Ku?", Malaikat menjawab:"Ya."

Allah bertanya lagi: "Kamu sudah mengambil nyawa buah hatinya?" Malaikat menjawab: "Ya". Allah bertanya kali ketiga: "Apakah kata hamba-Ku? "Malaikat menjawab: "Dia bersyukur pada-Mu serta mengucapkan 'Dari Allah kita datang dan kepada-Nya kita kembali'. Allah Taala memerintahkan malaikat-Nya: 'Binalah baginya sebuah rumah di syurga dan namakan rumah itu 'Rumah Kesyukuran'. "

Hadis riwayat at-Tirmidzi dan Ibnu Hibban

Monday, July 11, 2011

~~Anencephaly - Salah satu masalah NTD~~

Disepanjang kehamilan aku, aku suka mengumpul sebarang maklumat yang berkaitan dengan keadaan yang dialami oleh anakku. Banyak juga info-info yang telah aku temui dan telah aku baca. Daripada cerita-cerita yang menakutkan kepada kisah-kisah yang mengharukan. Selain itu juga, aku telah mengikuti support group yang boleh aku percayai untuk mendapatkan khidmat nasihat daripada mereka disamping berkongsi-kongsi cerita sama ada suka atau pun duka. Kebanyakkannya membantu aku mengharungi dugaan ini.

Disini aku kongsikan maklumat-maklumat berkaitan dengan NTD. Ini adalah antara laman web atau blog yang anda semua boleh baca dan selami kisah mereka.

Petikan daripada http://drzubaidi.com/
NTD - Neural Tube Defects

 
Terdapat 3 jenis NTD yang biasa dilihat:-
          1. Spina Bifida
          2. Anencephaly
          3. Encephalocele

Puncanya tidak diketahui dengan jelas, tetapi para saintis percaya ianya disebabkan oleh faktor genetik, persekitaran dan pemakanan. Seramai 95% bayi yang mengalami NTD tidak mempunyai latar belakang ahli keluarga yang mengalami NTD. Namun kecacatan pada kromosom trisomy 13, 18 dan 21 dikaitkan dengan punca masalah ini.

Faktor-faktor lain:-
          - umur ibu hamil semakin meningkat
          - penyakit diabetis yang dihidapi
          - kekurangan zinc dan acid folic
          - minum alkohol dan merokok
          - menghidapi penyakit sawan

Risiko boleh dikurangkan dengan pengambilan acid folic yang mencukupi ketika merancang kehamilan.

*****Semoga Maklumat Ini Boleh Dijadikan Panduan*****

No comments:

Post a Comment