"...................Dalam sebuah hadis lagi, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: Jika seorang hamba Allah kematian anak, Allah bertanya kepada Malaikat: "Adakah kamu mengambil nyawa anak hamba-Ku?", Malaikat menjawab:"Ya."

Allah bertanya lagi: "Kamu sudah mengambil nyawa buah hatinya?" Malaikat menjawab: "Ya". Allah bertanya kali ketiga: "Apakah kata hamba-Ku? "Malaikat menjawab: "Dia bersyukur pada-Mu serta mengucapkan 'Dari Allah kita datang dan kepada-Nya kita kembali'. Allah Taala memerintahkan malaikat-Nya: 'Binalah baginya sebuah rumah di syurga dan namakan rumah itu 'Rumah Kesyukuran'. "

Hadis riwayat at-Tirmidzi dan Ibnu Hibban

Thursday, July 14, 2011

~~Anencephaly - Statistik~~

Berdasarkan maklumat yang aku perolehi, statistik menunjukkan, nisbah kelahiran bayi anencephaly adalah 1 daripada 1000 kelahiran. Manakala nisbah bandingan antara jantina, kekerapan bayi perempuan berbanding bayi lelaki mengalami anencephaly adalah 3 bayi perempuan berbanding 2 bayi lelaki.

Dari segi corak kelahiran, ramai para ibu memilih untuk menjalani c-section berbanding kelahiran normal. Ini adalah ekoran daripada keadaan bayi anencephaly yang mempunyai kepala yang agak kecil berbanding bayi normal yang biasa. Selain itu, dikhuatiri akan menyebabkan bahu bayi tersangkut ketika kelahiran dan tekanan yang dirasai oleh bayi pada bahagian kepala. Dijangka, hayat hidup bayi melalui c-section adalah lebih lama berbanding kelahiran biasa.

*****Semoga boleh dijadikan panduan*****

No comments:

Post a Comment