"...................Dalam sebuah hadis lagi, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: Jika seorang hamba Allah kematian anak, Allah bertanya kepada Malaikat: "Adakah kamu mengambil nyawa anak hamba-Ku?", Malaikat menjawab:"Ya."

Allah bertanya lagi: "Kamu sudah mengambil nyawa buah hatinya?" Malaikat menjawab: "Ya". Allah bertanya kali ketiga: "Apakah kata hamba-Ku? "Malaikat menjawab: "Dia bersyukur pada-Mu serta mengucapkan 'Dari Allah kita datang dan kepada-Nya kita kembali'. Allah Taala memerintahkan malaikat-Nya: 'Binalah baginya sebuah rumah di syurga dan namakan rumah itu 'Rumah Kesyukuran'. "

Hadis riwayat at-Tirmidzi dan Ibnu Hibban

Friday, July 22, 2011

~~FotoMu Mama Cium~~

Pada malam tu, suami aku sedang mengemas-ngemas drawer di bahagian ruang tamu. Jadi, dia pun terjumpa semua gambar-gambar scanning kandungan aku. So, aku pun ambil dan simpan dalam album. Aku susun setiap gambar tu mengikut turutan tarikh nya. Daripada gambar 6 minggu hingga ke 18 minggu. Tentu you all hairan kan? Nape lepas tu aku tak buat ultrasound lagi. Bukannya sebab aku takut atau pun ngeri. Tetapi, hati aku akan jadi sedih dan sayu kalau aku tengok dia dalam rahim aku. Waktu tu, aku belum dapat menerima hakikat keadaan dia sepenuhnya. Aku masih lagi menaruh harapan yang tinggi agar ia menjadi sebaliknya.

Sedang aku susun gambar-gambar tu, aku bagitau suami aku yang aku nak buat scanning bila kandungan hampir mencecah 9 bulan kelak. Aku nak buat scan 3D dan aku nak cetak besar-besar. Bolehlah buat tatapan untuk melepaskan rindu kelak bila anak aku dah tak ada di dunia ni nanti. Selesai je keje aku, aku cium satu persatu gambar anak aku. Entah kenapa jantung aku berdegup kencang dan hati aku rasa tak keruan. Seolah-olah, masa yang tinggal untuk aku bersama anak aku semakin singkat. Walhal aku masih ada 7 minggu lagi untuk due.

Ya Allah......kenapa ni. Apa pulak dugaan yang hendak Kau berikan kepada aku kali ni. Aku mohon kepadaMu, Ya Allah. Kau panjangkanlah waktu buat kami. Moga Kau perkenankannya, Ya Allah. Amin.....

No comments:

Post a Comment