"...................Dalam sebuah hadis lagi, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: Jika seorang hamba Allah kematian anak, Allah bertanya kepada Malaikat: "Adakah kamu mengambil nyawa anak hamba-Ku?", Malaikat menjawab:"Ya."

Allah bertanya lagi: "Kamu sudah mengambil nyawa buah hatinya?" Malaikat menjawab: "Ya". Allah bertanya kali ketiga: "Apakah kata hamba-Ku? "Malaikat menjawab: "Dia bersyukur pada-Mu serta mengucapkan 'Dari Allah kita datang dan kepada-Nya kita kembali'. Allah Taala memerintahkan malaikat-Nya: 'Binalah baginya sebuah rumah di syurga dan namakan rumah itu 'Rumah Kesyukuran'. "

Hadis riwayat at-Tirmidzi dan Ibnu Hibban

Monday, July 25, 2011

~~Air Ketuban~~

Hampir menjelang subuh..........tiba-tiba je aku rasa macam ada cecair yang keluar membasahi underwear aku. Mula-mula aku ingat aku nak buang air. Jadi, aku pun ke bilik air dengan segera. Macam biasa, aku akan bersihkan dulu toilet sebelum aku gunakannya. Tetiba aku terlihat titisan darah berwarna pink. Aku ingatkan darah siapa. Rupa-rupanya darah aku. Itu pun aku baru perasan bila aku tengok underwear aku penuh dengan darah warna pink. Terus jer aku kejutkan suami aku dan aku maklumkan kepadanya berkenaan dengan perkara tersebut. Suami aku tengah mamai waktu tu. Kesian dier. Aku terus telefon mak aku. Tapi, adik aku yang jawab, "Ko pegi labor ward kat tingkat 4 bangunan lama. Ko register kat situ. Jangan lupa bawak IC dan Sijil Kawen ko sekali". Bila aku dah dapat info tu, aku dan suami pun bergegas ke HUS. Aku sambar je ape yang patut waktu tu.

Selepas je aku daftar di kaunter wad bersalin, aku diminta untuk menunggu bagi pemeriksaan lanjut. Waktu tu, macam-macam kerenah manusia aku lihat. Dan yang aku paling tak lupa, terdapat salah seorang pesakit yang menangis agak kuat jugaklah sebab tengah tahan sakit nak bersalin. Dalam hati aku, "Mak ai.......macam tu ke orang sakit nak bersalin?". Berdebar-debar jugak hati aku dibuatnya.

Sampai je giliran aku diperiksa, first sekali doktor check jantung baby. Then, periksa air ketuban aku menggunakan suatu alat yang tak pernah aku lihat sebelum ni. Lepas tu, dia scan rahim aku untuk lihat sama ada air ketuban aku berkurangan atau tidak. Aku berharap semoga air ketuban aku masih mencukupi. Aku tak nak lahirkan dia dulu. Aku belum rasa puas untuk bersama dengan anak aku. Ya Allah.......tolonglah aku. Berikanlah aku masa, Ya Allah. Tolonglah..............

No comments:

Post a Comment