"...................Dalam sebuah hadis lagi, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: Jika seorang hamba Allah kematian anak, Allah bertanya kepada Malaikat: "Adakah kamu mengambil nyawa anak hamba-Ku?", Malaikat menjawab:"Ya."

Allah bertanya lagi: "Kamu sudah mengambil nyawa buah hatinya?" Malaikat menjawab: "Ya". Allah bertanya kali ketiga: "Apakah kata hamba-Ku? "Malaikat menjawab: "Dia bersyukur pada-Mu serta mengucapkan 'Dari Allah kita datang dan kepada-Nya kita kembali'. Allah Taala memerintahkan malaikat-Nya: 'Binalah baginya sebuah rumah di syurga dan namakan rumah itu 'Rumah Kesyukuran'. "

Hadis riwayat at-Tirmidzi dan Ibnu Hibban

Monday, July 4, 2011

~~Hukum Gugurkan Janin~~

^^ Petikan dari laman web http://www.zaharuddin.net/ ^^


Apakah hukumnya dalam islam?
  1. Janin menghidap penyakit yang ringan (tidak mengakibatkan kematian) yang boleh diubati. Hukum: HARAM sebelum 4 bulan dan selepas.
  2. Janin menghidap kecacatan ringan yang tidak boleh diubati tetapi ia boleh hidup seperti buta, cacat sebelah tangan, atau kedua-duanya, cacat kaki, kurang jari dan sebagainya. Hukum: HARAM jika umur janin melebihi 4 bulan, HARUS kiranya umur bayi di bawah 4 bulan.
  3. Janin menghidap kecacatan yang serius yang membawa kematian, seperti tiada kepala, tiada paru-paru dan sebagainya. Hukum: Biasanya janin akan gugur dengan sendirinya. Tiada hukum.
  4. Janin mengalami kecacatan anggota yang akan membawa kematian sejurus selepas dilahirkan. Hukum: Terdapat perbezaan pandangan ulama'; 1 - HARUS sebelum 4 bulan, HARAM selepas 4 bulan, 2 - HARUS walaupun selepas 4 bulan, dengan syarat, keyakinan yang tinggi hasil analisa doktor-doktor pakar.
  5. Janin menghidapi penyakit AIDS. Hukum: HARUS sebelum 4 bulan, HARAM selepas 4 bulan.
  6. Janin yang terhasil akibat dirogol. Hukum: HARUS digugurkan hanya sebelum 4 bulan.
  7. Janin yang sihat atau sakit atau cacat, tetapi nyawa ibu terancam kiranya janin dilahirkan. Hukum: HARUS gugur janin sama ada sebelum atau selepas 4 bulan, kerana nyawa ibu diutamakan dalam hal ini.
Mengapa tidak dibenarkan gugur janin semasa usia janin 120 hari atau bersamaan 4 bulan? Ini adalah kerana atas hak kemanusiaan yang diiktiraf dalam islam dimana semasa itu roh ditiupkan kedalam janin. Pengguguran janin ketika itu adalah HARAM.

***Semoga dapat dijadikan sebagai panduan yang berguna***

No comments:

Post a Comment