"...................Dalam sebuah hadis lagi, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: Jika seorang hamba Allah kematian anak, Allah bertanya kepada Malaikat: "Adakah kamu mengambil nyawa anak hamba-Ku?", Malaikat menjawab:"Ya."

Allah bertanya lagi: "Kamu sudah mengambil nyawa buah hatinya?" Malaikat menjawab: "Ya". Allah bertanya kali ketiga: "Apakah kata hamba-Ku? "Malaikat menjawab: "Dia bersyukur pada-Mu serta mengucapkan 'Dari Allah kita datang dan kepada-Nya kita kembali'. Allah Taala memerintahkan malaikat-Nya: 'Binalah baginya sebuah rumah di syurga dan namakan rumah itu 'Rumah Kesyukuran'. "

Hadis riwayat at-Tirmidzi dan Ibnu Hibban

Friday, July 29, 2011

~~Kena Admit Di HUS~~

Aku memberitahu kepada doktor yang memeriksa aku bahawa aku nak pulang semula ke rumah jika keadaan aku stabil. Tapi malangnya, doktor tidak membenarkan aku pulang. Sebaliknya meminta aku register masuk wad sebab air ketuban aku dah berkurangan dalam rahim aku. So, aku pun ikut je lah kata doktor.

Sambil doktor tu sedang meneliti sesuatu kat ultrasound tu, aku pun tanya pasal opsyen melahirkan. Aku sebenarnya nak mintak c-section sebab aku tak sampai hati nak lihat anak aku menderita dek tekanan yang akan berlaku di bahagian kepala jika aku lahirkan dengan cara yang biasa. Dan you all nak tahu apa yang doktor aku katakan kepada aku? "Kenapa awak nak selamatkan baby yang akan mati?". Rasa nak tercabut jantung aku bila mendengarnya. Sampainya hati doktor tu cakap macam tu kat aku. Mesti anak aku pun terdengar jugak apa yang dikatakan oleh doktor tu. Mesti anak aku sedih. Lepas tu, aku diam je. Malas lah aku nak bertekak dengan doktor tu.

Dari jam 8.00 pagi sampai 12.30 tengah hari aku tunggu katil kosong kat wad bersalin untuk di admit. Punyalah lama. Ramai gak orang yang nak beranak hari tu tunggu giliran. Hubby aku terpaksa batalkan semua urusan dia kat sekolah untuk temankan aku kat HUS. Ayah aku pun ada datang sekali temankan aku kat situ.

Bila urusan aku dah selesai, aku pun suruhlah ayah dan suami aku balik dulu rehatkan badan. Waktu melawat nanti, boleh jenguk aku lagi. Doktor pakar pulak, cakap kat aku, dia orang akan tengok aku dulu macam mana. Kalau aku tak bersalin jugak pada waktu tu, dia orang akan induce aku pada keesokkan harinya.

No comments:

Post a Comment