"...................Dalam sebuah hadis lagi, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: Jika seorang hamba Allah kematian anak, Allah bertanya kepada Malaikat: "Adakah kamu mengambil nyawa anak hamba-Ku?", Malaikat menjawab:"Ya."

Allah bertanya lagi: "Kamu sudah mengambil nyawa buah hatinya?" Malaikat menjawab: "Ya". Allah bertanya kali ketiga: "Apakah kata hamba-Ku? "Malaikat menjawab: "Dia bersyukur pada-Mu serta mengucapkan 'Dari Allah kita datang dan kepada-Nya kita kembali'. Allah Taala memerintahkan malaikat-Nya: 'Binalah baginya sebuah rumah di syurga dan namakan rumah itu 'Rumah Kesyukuran'. "

Hadis riwayat at-Tirmidzi dan Ibnu Hibban

Tuesday, July 12, 2011

~~Anencephaly - Jangka Hayat Hidup~~

Dulu, sewaktu bayi aku disahkan mengalami Anencephaly, semua doktor memaklumkan kepada aku bahawa bayi aku takkan hidup lama dan sebahagian daripada mereka mengatakan kepada aku, buang masa je kalau teruskan kandungan sedangkan anak aku tak sempurna. Kecil hati aku bila mereka cakap macam tu kat aku. Selamba je dia orang. Mesti anak aku sedih kalau dia terdengar kata-kata yang mereka ucapkan kepada aku.

Jadi, aku pun mencari fakta-fakta berkenaan dengan jangka hayat bayi yang mengalami anencephaly:-
The baby's life up to and after birth
The statistics:
7% died in utero
18% died during birth
26% lived between 1 and 60 minutes
27% lived between 1 and 24 hours
17% lived between 1 and 5 days
5% lived 6 or more days


Hasil daripada statistik di atas, dengan kata lain, pendek ke, panjang ke umur kita, bukan manusia yang tentukan. Semuanya ditangan Allah yang maha esa. Aku sebagai manusia hanya mampu berdoa dan mengharap. Aku redha jika itu sudah kehendak dan ketentuannya.

"Daripada Allah kita datang, kepada Allah juga kita kembali"

No comments:

Post a Comment